FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/02/2013

Parts möjligheter att anföra nya omständigheter i högre instans

En fråga om instansordningsprincipen i Förvaltningsrätten. Det gäller ett beslut i Försäkringskassans SFN - som vilade på konkurrerande skäl. Alla dessa kunde jag bemöta. FK framför då i rätten, att en arbetstvist är ett undantag. (Tvisten uppkom ca ett år efter jag blev långvarigt sjuk och gällde betalning för extremt många timmars övertid. Hade sagt upp mig efter jag tackat nej till befordran. Pga att jag kände mig grovt "misshandlad"!) Rätten motiverar sitt beslut med "relationsstörningar" och besvikelse över missad befordran. Helt överrumplande! Fick ej PT i Kammarrätt eller RegR. Är det inte ett fel enligt instansordningsprincipen att framföra en helt annan beslutsgrund i rätten än den jag överklagade? Ett skäl som jag inte fått tillfälle att förbereda mig på och bemöta??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Parts möjligheter att anföra nya omständigheter till stöd för sin talan regleras inte i förvaltningsprocesslagen (åtminstone inte för förvaltningsrätternas del). Som en allmän förvaltningsrättslig princip gäller dock att en part har rätt att anföra nya omständigheter i högre instans så länge det inte blir fråga om en annan "sak". Detta strider väl till viss del mot instansordningsprincipen men motiveras av vikten av materiellt korrekta domar samt praktiska och processekonomiska skäl (det är opraktiskt och kostar mer att ta om en process från början).

Vad som är samma sak är svårt att säga. Saken kan beskrivas som händelseförloppet, men inte heller detta ger så mycket vägledning. Konkurrerande skäl och relationsstörningar/besvikelse över en missad befordran känns inte som samma händelseförlopp, men utifrån den information som finns i frågan har jag svårt att ta ställning till om det rör sig om samma sak eller inte. Jag kan tyvärr inte ge dig något mer tillfredställande svar.

Som en sista utväg skulle du eventuellt kunna ansöka om resning (se 37 b § förvaltningsprocesslagen https://lagen.nu/1971:291). Chanserna för att nå någon framgång med din ansökan är dock troligen ytterst små.

Med vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare