Förättningsman och boutredningsman

Kan en av flera dödsbodelägare avvisa en av en annan dödsbodelägare utsedd förrättningsman för boupptäckning och om inte det är så kan den dödsbodelägaren istället då gå till tingsrätten och begära en av rätten utsedd boutredningsman?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

En bouppteckning ska i enlighet med 20 kap 2 § ärvdabalken (se: https://lagen.nu/1958:637) förrättas av två kunniga och trovärdiga gode män. Det ankommer på den delägare som har boet i sin vård att utse gode män. De delägare som inte har boet i sin vård och därmed inte är bouppteckningspliktiga har att finna sig i detta val. (Se: NJA II 1933 s. 310) Förrättningsmännen ska förrätta bouppteckningen och intyga att boet värderats rätt. Dödsbodelägare, efterarvingar eller ombud för någon av dessa kan inte vara förrättningsmän, även boutredningsman och testamentsexekutor är uteslutna härifrån. Om ni inte kan komma överens om hur det hela ska gå till kan du begära i rätten att en boutredningsman tillsätts. Förvaltning genom boutredningsman är en utväg när dödsbodelägarna inte kan enas om dödsboets förvaltning, avveckling och arvsskifte. Rätt domstol att ansöka om boutredningsman är tingsrätten där den avlidne hade hemvist vid dödsfallet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare