FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/02/2013

Anordna lotterier på internet

Vi driver en hemsida som en hobby och vill ha en tävling där man skall gissa när ett visst spel släpps på marknaden. Den som kommer närmast skall vinna spelet (värde cirka 400 kr). Det kostar inget vara med, sidan drivs helt utan vinstintresse och detta är bara en kul grej. Behöver vi vara oroliga för något (folk under 18 år, lotterilagen osv)

Lawline svarar

Hej!

För att anordna lotterier på internet måste man ha tillstånd enligt Lotterilagen. Det krävs att den som deltar i lotteriet är minst 18 år. Huruvida ni har något vinstintresse påverkar inte det faktum att ni måste ha tillstånd.

Är det en tävling som ni ordnar, och inget lotteri, så behöver ni inget tillstånd. Skillnaden mellan tävling och lotteri är att lotterier avgörs av slumpmoment, medan tävlingar avgörs av en prestation. Exempel på tävlingar är när man t.ex. måste svara rätt på frågor för att vinna eller där man ska utforma en slogan. För att det ska klassas som tävling krävs dock att inte själva prestationen är alltför enkel. Ibland är det svårt att avgöra om det är ett lotteri eller en tävling. I ert fall, då man ska gissa när ett spel släpps, så är slumpmomentet större än prestationsmomentet och det är då fråga om ett lotteri. Ni får alltså inte anordna det utan tillstånd.

Titta gärna i Lotterilagen https://lagen.nu/1994:1000

Josefine LarssonRådgivare