Återbetalningsskyldighet av bostadsbidrag

Hej! I februari/mars 2011 sökte jag och beviljades bostadsbidrag. Jag var och är fortfarande student och bor själv i en lägenhet med en hyra på lite drygt 4000 kr/mån. I slutat av april fick jag extrajobb på systembolaget. Eftersom jag visste många som blivit återbetalningsskyldiga så var jag petnoga med att jag själv inte skulle bli det. Jag ringde FK direkt och berättade att jag hade fått jobb. Jag rådgjorde med dom länge över telefon, eftersom jag tyckte det var svårt att veta hur mycket jag skulle tjäna. Jag skulle dessutom jobba extra på sommaren, vilket gjorde det ännu svårare att räkna ut. FK gav mig rådet att INTE ändra summan i min ansökan, då det enligt dom var ett stort glapp mellan min nuvarande summa och den summa jag måste upp i för att bostadsbidraget skulle påverkas. De sa att det bara var onödigt att ändra och att det skulle innebära mer väntetid för mig på nytt beslut och mer arbete för dom. Jag tog deras råd och litade på deras expertis, så vi ändrade inget i ansökan. Nu kräver de mig på återbetalning på 13469 kr, alltså hela bostadsbidraget för 2011. När jag ringde till dom sa de att det inte fanns någon anteckning om mitt samtal 2011. Är de inte skyldiga att anteckna? Måste jag betala tillbaka när jag följde deras rekommendationer? Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Så här ser rättsläget ut för bostadsbidrag, i korthet:

Bostadsbidraget som betalas ut till ens konto är ett preliminärt bidrag, grundat på det uppgifter som man skickar in till försäkringskassan. Därpå fastställs det slutliga bidraget, baserat på ens taxeringsuppgifter för det kalenderår som bidraget har betalats ut.

Man ska anmäla ändringar i omständigheterna som berättigar bidrag, till Försäkringskassan, så som du har gjort, men Försäkringskassan får avstå från att ompröva det preliminära bidraget ifall den förändrade omständigheten (i det här fallet, din nya inkomst) "endast i liten utsträckning påverkar bidraget".

Att handläggaren rekommenderar dig att inte ändra i din ansökan (begära omprövning) är inte en garanti från att bli återbetalningsskyldig.

Det preliminära bidraget beräknas efter de uppgifter som har lämnats in, och ska så nära som möjligt stämma överens med det slutliga bidraget (kap 98 § 2 och 4). Det slutliga bidraget beräknas enligt reglerna som finns i 97:e kapitlet i Socialförsäkringsbalken. Regeln om återbetalningsskyldighet finns i kap 98 § 6, och att Försäkringskassan inte är tvungna att ompröva det preliminära bidraget står i samma kapitel § 8.

Enligt allmän förvaltningsrätt ska uppgifter som kan ha betydelse för ett ärendes utgång antecknas (Förvaltningslagen 1986:223 § 15), men just vad som skulle ha antecknats är i det här fallet svårt att sluta sig till. Då jag inte vet vad som sades under telefonsamtalet mellan dig och försäkringskassan är det svårt att ge dig råd om vad du ska göra, men huvudregeln är att om man erhåller bidrag som man inte har rätt till, så blir man återbetalningsskyldig oavsett om det är Försäkringskassan eller en själv som har orsakat den felaktiga utbetalningen.

Mitt råd till dig är att på nytt ringa Försäkringskassan och fråga vad det är som gäller i ditt läge. Fråga även om du har möjlighet att få eftergift på din skuld med tanke på omständigheterna (eftergift regleras i kap 108 Socialförsäkringsbalken).

Lycka till!

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare