Skadestånd med anledninga av personskada

En tjej var påväg hem, hon var lite salongsberusad och genade genom en skateboardpark för snabbare väg, trots att hon sett förhållningsreglerna vid ingången som löd att all gångtrafik i parken var förbjuden. Hon blir påkörd av en kille trots att han sett henne på ett avstånd av 5-7 meter, killen ådrog sig svåra skador och kräver skadestånd av tjejen. Kan han göra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

För att skadestånd ska vara aktuelt krävs för det första att skada ska ha uppkommit. I detta fall verkar det röra sig om en personskada i ett utomobligatoriskt förhållande. Till personskada hänförs inte bara fysisk skada utan också psykiska
besvär, smärta och lidande. Det ankommer på den skadelidande att bevisa att skada har uppkommit. Enligt skadeståndslagen (se https://lagen.nu/1972:207) ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. I detta fall skulle det kunna argumenteras att det åtminstonde var vårdslöst av tjejen att ta en genväg genom skateboardparken trots att hon sett förhållningsreglerna som förbjöd gångtrafik i parken och att hon genom att agera på detta vis vållat den andra personen skada. Om det kan visas att tjejen genom att agera vårdslöst har vållat killen denna skada så ska hon alltså ersätta honom för skadan. Dock kan skadestånd med anledning av personskada jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan. Om det kan visas att det var (minst) grovt vårdslöst av killen att inte stanna upp trots att han såg tjejen på avstånd och att han genom att försöka stanna upp hade kunnat begränsa skadan kan alltså skadeståndet jämkas till ett lägre belopp eller eventuellt ända ner till noll. Utan mer information är det svårt att göra en mer omfattande bedömning men dessa är de grundläggande regler som aktualiseras i denna situation.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare