Belopp för sveda och värk samt ärr.

Jag blev hundbiten i ansiktet och fick sy flera stygn runt öga och kind. Hunden befann sig i hundvakts vård när detta hände. Har kontaktat hundägare, men han är inte samarbetsvillig. Har försökt få honom att kontakta sitt försäkringsbolag, men har inte fått någon respons. Vet ej vilket bolag han har. Jag blir nu tvungen att skicka in en stämningsansökan mot honom då jag önskar utlägg för mina kostnader. Nu till frågan: Hur tar jag reda på beloppet jag kan kräva av honom för sveda & värk och ärr? Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag, men de i sin tur lämnar över sådana beslut till annat bolag. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Som du kanske vet har en hundägare strikt ansvar för sitt djur enligt Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter (här). Att ansvaret är strikt innebär att skadeståndsansvar uppstår oberoende av om uppsåt (dolus) eller oaktsamhet (culpa) förelegat.

Ersättning för sveda och värk är en så kallad “plåster på såren - ersättning” vilket regleras I Skadeståndslagen 5 kap. 1§. Vilken ersättning som är rimlig kan vara svårt att saga på rak arm. Ersättningen bestäms utifrån schabloner. För att du med säkerhet skall yrka på “rätt” belopp rekommenderar jag dig att I första hand ta kontakt med brottsofferjouren. Enklast kontaktar du dem via telefon på nr: 0200-212019.

Vad jag även kan rekommendera dig att göra är att ta kontakt med försäkringsbolaget eftersom det är fullt möjligt att du kan erhålla ersättning för sveda och värk redan från försäkringsbolaget.

Lycka till

jacob sandeln

Lawline RådgivareRådgivare