Samboavtal, testamente eller delägarskap

Hej, min sambo och jag har varit ihop i 10 år, för 6 år sedan flyttade vi ihop i ett hus som jag har finansierat, jag står även som ensam ägare av huset. Vi har inga barn och vid min död skulle jag vilja att huset blir hans. Nu funderar vi på vad som är smartast: samboavtal, testamente, göra honom delägare nu?

Lawline svarar

Hej!

Om ni vill åstadkomma att han blir ägare endast om du avlider är av naturliga skäl delägarskap redan nu uteslutet.

För att var säker på att din sambo blir ägare av huset vid din död bör ni skriva ett testamente. Samboavtal reglerar vad som sker vid en eventuell bodelning men ger inte ett fullgott skydd vid en eventuell bortgång.

Vid upprättande av testamente måste några formkrav följas för att det ska bli giltigt, i enlighet med 10 kap Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637):

1) Det ska upprättas skriftligen

2) Det ska undertecknas av två vittnen. I deras samtidiga närvaro ska testatorn skriva på testamentet. De behöver inte veta vad exakt som regleras av testamentet men däremot att det är undertecknandet av ett testamente de styrker.

Det är också viktigt att tänka på att det finns begränsningar i vilka som får vara testamentsvittnen enligt 10 kap 4 § Ärvdabalken. Till exempel så är barn, föräldrar, svärföräldrar samt förmånstagare av testamentet förhindrade att bevittna testatorns underskrift.

Hoppas det besvarar era frågor!

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare