Partner hävdar äganderätt till tillhörigheter i avlidens hem

Hej Min svärmor har avlidit och nu har hennes kärlek börjat bråka. De var ej sambos och han hävdar att han har rätt till vissa saker i hennes hem. Han hävdar att han hade saker som tillhörde honom i hennes hem. Men kan inte uppge vad (förutom någon desserost+konservburk) Till saken hör att hela bodelningen är klar.Allt är uppdelat mellan syskon och lägenheten såld. Nu har han gått till tinget och hänvisar till HDs dom Ö 2760-99 från 7 mars 2002. Vi fattar inget alls vad gör vi nu ?

Lawline svarar

Tack för att du vänt dig till Lawline! Frågor om arv mm. regleras i Ärvdabalken(länk: https://lagen.nu/dom/nja/2002s136). Om din svärmor inte hade något testamente ska arvet efter henne fördelas mellan hennes barn (Ärvdabalken 2:1). Eftersom hennes partner varken var gift eller sambo med din svärmor har han ingen arvsrätt efter henne. Att ni uppdelat din svärmors tillgångar mellan hennes barn har därför skett helt i enlighet med ärvdabalkens regler.

        I arvsskiftet ska dock endast din svärmors tillgångar  ingå. Om partnern kan visa att han ägt vissa av sakerna i lägenheten har dessa felaktigt ingått i arvsskiftet. I domstol är det dock han som måste visa att han ägt sakerna och med tanke på att han inte ens kan specificera vilka tillgångar han skulle ha ägt bör han ha svårt att nå framgång med en sådan talan.

        HDs dom Ö 2760-99 från 7 mars 2002(refererad i NJA 2002 s.136)gäller ett fall då en avliden person före sin död gjort en skriftlig gåvoutfästelse men gåvan inte fullbordats före det att gåvogivaren avlidit. HD konstaterar att personen som skulle få gåvan har en fordran på dödsboet och då har rätt att göra en ansökan om boutredningsmannaförordnande om han befarar att hans rätt annars äventyras. Så som du ställt din fråga har jag svårt att se vilken rätt din svärmors partner tror sig kunna grunda på rättsfallet.

        Eftersom ni blivit stämda av partnern råder jag er att ta kontakt med en verksam jurist för att få råd om hur ni ska formulera ert svaromål. I svaromålet kan ni t ex skriva att partnern saknar arvsrätt och att de tillgångar som ingått i arvsskiftet inte enligt er vetskap tillhört honom.

Lycka till! Mvh

Ronja KleiserRådgivare