Gemensamt bankkonto

Mina föräldrar har ett gemensamt bankkonto skrivet i bägges namn. Ena föräldern har avlidit och inget testamente finns. Kan banken verkligen kräva att bouppteckningen är klar innan pengarna flyttas till en annan bank (till ett bankkonto registrerat i den efterlevande makens namn)?

Lawline svarar

Hej

Ja, banken har rätt att kräva att bouppteckningen är klar. Det beror på att banken inte vet vem som ärver den avlidne.

Det kan finnas ett testamente eller särkullebarn som först framkommer när bouppteckningen är klar trots att de efterlevande påstår att det inte finns. Det är i grunden en regel uppställd för att skydda den som har rätt till arvet.

Däremot brukar det gå att betala räkningar som är ställda till den avlidne från det här kontot för att inte det skall ställa till med allför stora problem för de efterlevande fram till dess att bouppteckningen är klar. Det brukar gå att ta med dessa räkningar till bankkontoret så ser dessa vem räkningen är ställd till och då kan de oftast betala den direkt.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare