Kostnader i dödsbo

Kan jag få ersättning fr dödsboet för mina omkostnader gällande mina försök att reda ut detta? Det har nu visat sig att tillgångarna inte kommer räcka åt alla. Begravningskostnaderna kommer först, vet jag . Men inte hur resten skall fördelas? Det finns inga bank,försäkr.skulder utan bara "vanliga"räkningar. Kan min "räkning" prioriteras av dessa? Dödsbodelägarna är övverrens.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Om den avlidnes tillgångar inte räcker till att täcka annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet behöver bouppteckning inte upprättas (20 kap. 8 a § ärvdabalken). I dessa fall kontaktas istället kommunens socialkontor för en s.k. dödsboanmälan. Det framgår inte av frågan om bouppteckning upprättats.

För det (ovanliga) fall att ett dödsbo försätts i konkurs anges i förmånsrättslagen  (1970:979) att begravnings- och bouppteckningskostnader har företräde framför "vanliga räkningar". I praktisk tillämpning är det vanligt att ovan nämnda kostnader ges företräde även om någon konkurs inte uppstått.

Utan att veta vad dina kostnader består i är det svårt att ange exakt vad som gäller för dessa. Är de kostnader som har ett direkt  och konkret samband med bouppteckningen bör dessa prioriteras då meningen är att dödsbodelägare inte skall belastas ekonomiskt. Är kostnaderna istället att betrakta som allmänna omkostnader som inte varit nödvändiga för att utföra bouppteckningen finns det inte någon anledning att ge dessa prioritet.

För att reda ut exakt vad som gäller i ditt fall råder jag dig att kontakta Skatteverket. Kontaktuppgifter hittar du på deras hemsida (http://www.skatteverket.se/index.html).

Vänligen,

Erik LindgrenRådgivare