Bevakning av bouppteckning

Hej min far avled för drygt en månad sedan, han är omgift och har inga ytterligare barn, däremot har nya kvinnan ett barn sedan tidigare. Jag räknar med att få ut min laglott, dvs 1/4 av boet. Hur bevakar jag att bouppteckningen går rätt till? Enl uppgift står nya frun som helägare till fastigheten, vilket gör mig misstänksam.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Som bröstarvinge ska du bli kallad till boutredningen, vilken ska ske senast tre månader efter bortgången. Du ska kallas i god tid och på detta vis kan du själv bevaka boutredningen. Om du är orolig att boutredningen inte kommer gå rätt till kan du ansöka om en boutredningsman. Detta ansöker du om hos tingsrätten. En boutredningsman är då en kunnig tredje part som kan göra en objektiv utredning av boet, dela ut egendom i enlighet med delningen och dylikt. För detta tar tingsrätten ut en summa och boutredningsmannen har även rätt till skälig ersättning ur dödsboet. Om detta inte innehar medel att betala denna så är det den som gjort ansökan som ska betala ersättningen. Till ansökan ska bifogas uppgifter om delägarna i boet, deras hemvist samt eventuell testamentsexekutor.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare