Hur påverkas viseringsansökan av olaga hot?

om person i annat land utsätter svensk medborgare för olaga hot ...(sms // email ) och anmälan är gjord söka visum till sverige ...

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är de svenska utlandsmyndigheterna (ambassader och generalkonsulat) som handlägger och beslutar om visum. Varje visumansökan prövas individuellt och hänsyn tas till den enskildes skäl. I de allra flesta fall beslutar utlandsmyndigheten. Om utlandsmyndigheten är osäker på hur man ska bedöma ansökan kan den skicka ansökan vidare till Migrationsverket i Sverige, som då fattar beslutet.

Prövningen av viseringsansökan omfattar kontroll av syftet med besöket samt att den sökande inte äventyrar den allmän ordningen, statens säkerhet, folkhälsa eller någon av Schengenländernas internationella förbindelser. Du kan vända dig till den utlandsmyndigheten för att tillföra information (det vill säga ditt påstående om olaga hot) till deras bedömning.

Lawline RådgivareRådgivare