Uppehållstillstånd - visum

Hej ! Jag är tysk medborgare sen 2004, har permanent uppehållstillstånd. Min flickvänina är från Brasilien, hon har en son(7) som har italiensk medborgarskap. Vi känner oss tre år sen, under denna tid var jag två gånger i Brasilien (jan 2010 och dec/jan 2012/13). Jag talar portugisika men hon inte svenska. Vi kontaktar varandra via Skype, nästan varje dag. Vi har bestämmt oss för att leva ihop i Sverige, sambo el äktenskap. Theoretisk kan hon kommer hit i mars men hon har ännu inte begärd ett visum eftersom vi tänkte göra det absolut utan fel för att undvika krångel med migrationsverket. Frågan är : Hur gör vi på best sätt ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inledningsvis ska din flickvän ansöka om visum. Det är de svenska utlandsmyndigheterna (ambassader och generalkonsulat) som handlägger och beslutar om visum. Varje visumansökan prövas individuellt och hänsyn ska tas till den enskildes skäl . I vissa fall kan utlandsmyndigheten lämna över en ansökan till Migrationsverket som då fattar beslut.

Ett visum är alltså ett tillstånd att resa in i och vistas i Schengenområdet (det vill säga Sverige) under en viss tid. Visering ges exempelvis för släkt- och vänbesök. Prövningen av viseringsansökan omfattar kontroll av syftet med besöket samt av att den sökande har giltigt pass som tillåter inresa i Schengenländerna, har tillräckligt med pengar för vistelsen och hemresan, inte finns på SIS spärrlista och inte äventyrar den allmän ordningen, statens säkerhet, folkhälsa eller någon av Schengenländernas internationella förbindelser.

Din flickvän kan få uppehållstillstånd eftersom ni planerar att gifta er eller bli sambo. Du som redan bor i Sverige kan omfattas av ett så kallat försörjningskrav. Kravet innebär att du ska kunna försörja dig och ha en bostad av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo tillsammans i när hon flyttar till Sverige. Om ni inte har bott tillsammans i utlandet beviljar Migrationsverket i regel uppehållstillstånd för två år. Därefter måste du ansöka om förlängning (http://www.migrationsverket.se/info/3413.html).

Lawline RådgivareRådgivare