Behörigheter för bodelningsman/skiftesman

Vi har en arvstvis i bodelning/skifte Jag har en fråga: vad är den juridiska skillnaden mellan Skiftesman (i detta fall jurist) och en Bodelningsman (i detta fall en advokat)? Vad har var och en för befogenhetsskillnader i en arvstvist? Jag har letat och blir inte klok på skillnaden, (där båda ska försöka ena parterna, och ingen lyckas, och vad händer sen t ex)

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Regler angående bodelning och arvskifte återfinns i Ärvdabalken (ÄB), https://lagen.nu/1958:637 samt Äktenskapsbalken (ÄktB), https://lagen.nu/1987:230.
När en gift person har avlidit och efterlämnar en make så ska en bodelning göras innan arvet kan skiftas ut, se ÄktB 9:1. Bodelningen sker för att dela upp makarnas giftorättsgods. Den avlidna makens giftorättsgods kommer att ingå i dennes kvarlåtenskap, som sedan blir föremål för arvskifte. Bodelning och arvskifte är alltså två separata avtal som ingås under avvecklingen av ett dödsbo; bodelningsavtalet är ett avtal om fördelningen av makarnas giftorättsgods och arvskiftesavtalet är ett avtal om fördelningen och lottläggningen av den avlidnes kvarlåtenskap. Dessa två avtal sluts vanligen samtidigt under samma förfarande och kan även ingå i ett och samma dokument, varför det ibland kan vara svårt att hålla isär dessa. Dessutom är det vanligen samma person som är boutredare, bodelningsförrättare och skiftesman.

Med hänsyn till detta följer även att en bodelningsman och en skiftesman har olika behörigheter.
En bodelningsman som inte är förordnad av tingsrätten har till uppgift att försöka ena parterna om själva bodelningen. En privat bodelningsman har inte behörighet att tvinga parterna till ett avtal, utan bör endast upprätta förslag på bodelning som parterna kan välja att godkänna eller avslå. Vid oenighet kan parterna (efterlevande make å ena sidan och arvingar/universella testamentstagare å andra sidan) begära att tingsrätten utser en bodelningsförrättare enligt ÄktB 17:1. En av tingsrätten förordnad bodelningsman ska pröva tvistiga frågor och har behörighet att själv besluta om dessa, se ÄktB 17:6 st. 2.

En skiftesman har till uppgift att försöka ena parterna om hur arvskiftet ska se ut, dvs. hur mycket och vilken egendom av den avlidnes kvarlåtenskap som ska utgå till var och en av arvingarna och universella testamentstagare. Om det funnits en boutredningsman så blir denne oftast även skiftesman. Inte heller en privat skiftesman har behörighet att tvinga parterna till ett arvskiftesavtal, utan bör precis som en privat bodelningsman endast upprätta förslag på sådant. Vid oenighet kan parterna (arvingar och universella testamentstagare enligt ÄB 23:1) begära att tingsrätten förordnar en skiftesman, se ÄB 23:5. En förordnad skiftesman följer samma regler som en förordnad bodelningsman, dvs. en förordnad skiftesman har behörighet att pröva tvistiga frågor och själv besluta om dessa enligt ÄktB 17:6 st. 2.

Huruvida en bodelningsman eller skiftesman är jurist eller advokat har ingen betydelse för deras behörigheter i respektive uppdrag.

Vänligen
Amanda Harrysson

Amanda HarryssonRådgivare