Ta emot pengar från dement förälder

Från jag, son till en lätt dement mor ta emot en mindre summa pengar, ca 5 000 på ett år? Mamma har ingen som är i god hand för sin ekonomi och hon insisterar i att ge mig pengar då jag hjälper henne med hushållet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det finns ingenting som skulle tyda på att du inte får ta emot en mindre summa som 5 000 kr per år av din mamma.

Om din mamma har väldigt ont om pengar eller är såpass sjuk att hon inte vet vad hon gör kan man påstå att det är fråga om ocker, som stadgas i 31 § Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218). ”Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.” För att paragrafen ska vara tillämplig krävs dock att det rört sig om en större summa pengar som inte alls kan stå i proportion till den hjälpen du givit din mamma. Handlingen blir då ogiltig och pengarna ska då gå tillbaka till din mamma.

I fallet som du beskriver är detta högst osannolikt så det bör inte vara några problem.

Josefine LarssonRådgivare