Misstagsbetalning från Försäkringskassan

Hejsan! Jag har en fråga om vad som gäller om man fått utbelalt felaktigt belopp från Försäkringskassan, som man inte har märkt eller borde förstått och de nu skickar återkrav av hälften av summan. Måste man betala tillbaka trots att det är handläggarna på F-kassan som gjort fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte har tillgång till alla omständigheter angående ditt fall, och inte vet exakt vilken förmån det rör sig om, är det inte möjligt för mig att besvara frågan med fullständig säkerhet. Om du vill kan du återkomma med mer exakta uppgifter.

Om det rör sig om en ersättningsform som regleras i socialförsäkringsbalken (SFB) gäller dock i allmänhet följande.

Vad som händer när försäkringskassan gjort ett misstag och betalat ut en felaktig ersättning regleras i 108 kap. 2 § stycke 2 SFB. Där framgår att mottagaren inte måste återbetala ersättningen om den mottagits i god tro (mottagaren har varken insett eller skäligen borde insett misstaget).

Frågan blir alltså om du anses ha mottagit betalningen i god tro.

God tro-bedömningen kommer att göras emot tidpunkten då du tog emot betalningen. Att du senare fick information om att det blivit fel gör inte att du anses varit i ond tro vid mottagningstillfället.

Det är dock möjligt att den som fått alldeles för mycket pengar anses varit i ond tro. Om den försäkrade fått mer än vad denne "rimligen hade kunnat förväntat sig" anses denne ofta varit i ond tro. Bedömningen om vad den försäkrade rimligen kan förvänta sig påverkas av om den försäkrade känner till vad som utgör normal ersättning. Om den försäkrade inte kände till vad som var normal ersättning finns det alltså en möjlighet att denne var i god tro.

God tro har dock inte ansetts föreligga då dubbla ersättningar betalats ut (FÖD-dom 470-1979) eller när ersättning för lönebortfall har utgått samtidigt som lön utbetalades eller när det skett en felräkning så att det belopp som utbetalats har blivit mycket för högt.

Det finns alltså en möjlighet att försäkringskassan har rätt att kräva återbetalning om du fått alldeles för mycket pengar. Men om du verkligen inte borde förstått att du fått för mycket så ska du inte behöva betala tillbaka. Det är försäkringskassan som har bevisbördan för att du var i ond tro när du mottog pengarna.

Mvh Mattias

Socialförsäkringsbalken finns https://lagen.nu/2010:110

Lawline RådgivareRådgivare