FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/01/2013

Återkallande av vapenlicens

Hej Lawline. Jag anmälde för en tid sedan en kvinna för olaga hot efter att hon i berusat tillstånd hotat mina barn till livet. Detta hot framförde hon till mig via telefon. Upprörd som jag blev över detta hotade jag tillbaka med att skjuta den som skulle komma hem och utföra dessa saker mot min familj. Hon gjorde då en motanmälan om olaga hot. Nu är det så att jag är vapenägare och även har vapen och skytte som arbete. Min stora oro är nu att jag ska bli av med både utrustning , hobby och levebröd. Hur illa är olaga hot som skett i affekt som för mig i detta fallet om jag skulle bli dömd? Kommer jag bli av med licenserna då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

I vapenlagen finns det vissa kriterier för återkallande av vapenlicens. Detta kan bland annat ske om tillståndshavaren visat sig olämplig att inneha vapen. Detta kan ske på flera sätt, bland annat genom utlåning av vapen, demonstrering av vapnet på oaktsamt sätt och så vidare. Dessutom sägs i Rikspolisstyrelsens riktlinjer att licens skall återkallas vid brott som innefattar våld eller hänsynslöst beteende mot annan person, samt vid grova brott. Enligt min mening borde olaga hot (särskilt om hotet framförts på så sätt att hotet syftar till användning av det licensierade vapnet - något som också tas upp i praxis) falla in under de brott som kan föranleda återkallande av licens. I praxis tycks dock hänsyn tas till flera omständigheter än den aktuella händelsen (vilken i och för sig kan vara fullt tillräcklig för att besluta om återkallande), bland annat skötsamhet i övrigt, tidigare brottslighet och andra relevanta omständigheter. Inom detta finns det också utrymme att ta hänsyn till i vilken situation det olaga hotet framkom, något som definitivt skulle kunna ses förmildrande i ditt fall.

Notera att ovanstående är som utgångspunkt vid en fällande dom. Det är ju ändå fullt möjligt att du inte blir fälld med tanke på omständigheterna som du beskrivit.

Se vapenlagen, https://lagen.nu/1996:67

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare