FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/01/2013

Vem betalar räkningar med koppling till både dödsbo och efterlevande make?

Hej! Min man gick bort i nvember.Jag äger 50% av huset och andra 50% ägde min man det kallas nu dödsboet. Det finns särkullbarn som har rätt till arvet och jag skall lösa ut de. Nu till frågan vem betalar alla räkningar angående huset ( räntor, el., försäkring ) under bouptäckningstid och ändå fram till arvsskyfte skall jag stå för hela kostnad eller skall det dellas melan mig och dödsboet tills arvskifter är uppklarat. Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej!

Det finns tyvärr ingen särskild reglering gällande din fråga och inte heller några rättsfall som klargör rättsläget. Med tanke på att du talar om att lösa ut de särkullbarn som finns antar jag att du har för avsikt att bo kvar i huset ifråga. Det mest logiska vore i sådant fall att du betalar räkningarna angående huset fram tills arvskifte skett och när du sedan ska lösa ut särkullbarnen drar ni av räkningarna som du betalt för huset under tiden för boutredningen. Men som sagt, det finns inga särskilda regler eller rättspraxis på området varför det är oklart vad som gäller i frågan.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare