Sambos rätt att bo kvar i bostadsrätt när arvsberättigade barn finns.

Hej, när jag träffade min nuvarande partner hade jag ägt en bostadsrätt i flera år. Jag har en dotter som är 20 år. Om vi blir sambos i min bostadsrätt är hon rädd för, om jag avlider, att min dotter ärver bostadsrätten och hon kastas ut. Hon är 49 år, vill inte ta ett miljonlån nu för att köpa hälften av bostaden. Hon vill heller inte att vi gifter oss av den anledningen att hon skulle få hälften utan att betala något. Hon har själv 2 vuxna barn. Vi kan inte förutsätta att min dotter avstår från sitt arv tills min partner avlider. Min dotter har rätt att ärva hälften, då måste min partner lösa ut henne med ca en miljon vilket heller inte är rimligt. Som vi ser det finns det inget trygg lösning för min partner att bo i min bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Som du säger så blir det lite knepigt när din sambo vare sig vill ta lån eller gifta sig. Av den information du har givit verkar det som att din dotter är ditt enda barn och att du inte har några andra tillgångar än bostadsrätten som är av större värde.

Om du inte testamenterar bort någon kvarlåtenskap (och ni inte gifter er) ärver din dotter allt.

Ett testamente och/eller en livförsäkring kan hjälpa din sambo att ha råd att bo kvar om du skulle gå bort. Din dotter har ändå alltid rätt att ärva minst halva din kvarlåtenskap, den så kallade laglotten. Resterande hälft är du fri att testamentera bort, om du vill med förbehållet att den hälften ska tillfalla din dotter när din sambo gått bort. Detta kanske kan vara ett alternativ om din sambo inte vill "få hälften utan att betala något"?

Som du ser innebära detta dock att även om du testamenterar hela lägenheten till din sambo så måste hon betala din dotter halva värdet (laglotten) om hon vill bo kvar.

En idé kan vara att höra runt med olika försäkringsbolag om de har någon typ av livförsäkring som kan passa er situation.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare