Ersättning vid personskada

Hej! Jag var med om en trafikolycka under arbetstid för ca 2 år sedan. Jag har fortfarande skador som opererats nu i veckan. Trots uppenbar vårdslöshet av den som orsakat olyckan och att vittnen fanns så las ärendet ner. Jag kommer att kunna få ersättning från försäkring men min fråga är: kan jag gynnas av att överklaga polisens beslut att lägga ner ärendet? Dvs, kan jag få större ersättning om skadevållaren döms än jag får ut ifrån min försäkring?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Du kan inte överklaga polisens beslut att inte inleda förundersökning om brott. Däremot kan du själv väcka talan i domstol mot den som du anser orsakat skadan och kräva skadestånd.

Inom skadeståndsrätten gäller som huvudregel att den som lidit skada ska försättas i samma situation som innan skadan inträffade. Man blir således inte överkompenserad på något sätt, det är inte som i exempelvis USA där höga skadestånd döms ut i preventivt syfte. Om du får ut pengar på din försäkring kommer du inte kunna få ut ytterligare pengar genom skadestånd, förutsatt att du blir fullt ut kompenserad av försäkringsbolaget. I regel är det med andra ord så att du inte tjänar på att den som vållat skadan ådöms att betala ut skadestånd till dig i domstol. Tilläggas kan, att när det gäller kroppsskador så använder sig både försäkringsbolag och domstolar av olika tabeller med schablonbelopp. Detta får till följd att den ersättning man får kommer att vara ungefär den samma oavsett hur och från vem man får den.

Hoppas jag besvarat din fråga!

johan wahlundRådgivare