Dödsboets skulder

Far avled för en månad sedan. Bouppteckning och arvskifte kommer att ske inom kort. Vi är fyra barn som kommer att ärva efter far. Far har hypotekslån i Swedbank på sitt hus. Fråga: Ärver vi barn hypotekslåneskulden?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Sedan 1981 har dödsbodelägarna inte något personligt ansvar för dödsboets skulder. Det är i stället dödsboet, som är en egen juridisk person, som ansvarar för hypotekslåneskulden.

Om dödsbodelägarna skulle konstatera att skulderna överstiger tillgångarnas värde har de möjlighet att ansöka om dödsboets försättande i konkurs, konkurslagen (1987:672) 2:1. På så sätt kan dödsboet avslutas och tillgångarna skiftas utan att dödsbodelägarna ådrar sig personligt skuldansvar.

(Margareta Brattström och Anna Singer, Rätt arv, s. 158-160.)

Lars BålmanRådgivare