Stöd i hanteringen av arvsprocessen

Min fråga gäller följande ärende: Min farmor avled för 5 år sedan. Hennes make, tillika min farfar tillskiftades hela boet. Inget testamente eller äktenskapsförord hade upprättats. De hade två gemensamma barn. Min pappa är död sedan länge. Jag är enda barnet. Nu har min farfar också avlidit. Han gifte aldrig om sig. Nu finns det i stort sett inget värde kvar i boet, det verkar som min faster tillfogat sig stora delar av farfars kapital. När har jag rätt till mitt arv? Vad kan jag göra nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga här på Lawline. Vad gäller tidpunkten för din rätt till arv så är det enligt rådande lagstiftning så att din rätt till arv inträder när den du ärver av avlider. Till detta kommer dock att bouppteckning och sedermera arvskifte krävs för att denna rätt skall verkställas i egendom från din farfar. Utifrån de uppgifter du ger i frågan så uppfattar jag det som att inget av detta ägt rum utan att farfar dött relativt nyligen. Bouppteckning skall göras inom 3 månader från dödsfallet och det är ni, dvs du som barnbarn och arvinge i din faders ställe samt din faster, som i egenskap av dödsbodelägare skall sköta detta enligt huvudregeln. Bouppteckning skall efter upprättande sändas in till Skatteverket. Vanligen så söker man som privatperson assistans från familjejuridisk kompetent person och detta är alltid att föredra i detta led. Utifrån det du skriver, med din fasters hantering av farfars kapital, så är det dock av intresse att titta på en alternativ lösning. Vid den situationen att svårigheter finns att samarbeta eller att man tror att någon kanske sitter inne på information om egendom så finns möjlighet att hos tingsrätten ansöka om Boutredningsman. Boutredningsmannen tar då över ansvaret för bouppteckningen och har även mandat att säkerställa att ingen dödsbodelägare sitter inne på information om förfoganden som gjorts med kvarlåtenskapen. Om någon exempelvis inte berättar så finns möjlighet för Boutredningsmannen att ge denna person ett bötesstraff, ”vite”, eller att samtal kan föras under sanningsförsäkran med risk för påföljder vid lögn. Detta utnyttjas inte sällan i just denna situation som du beskriver. Avgörande för vad du egentligen kan göra mot det faktum att fastern tillfogat sig boet är dock under vilka former detta skett. Om tillfogandet sket i form av gåvor eller liknande från din farfar så skall de enligt huvudregeln anses som förskott på arv och då kan nyttjande av Boutredningsmannen göra så att dessa kommer upp till ytan. Förskott som utgives skall nämligen återföras i kvarlåtenskapen vid delning mellan arvingar så du kan ta del av det också. Om tillfogandet därmed skett mer informellt och ej heller i fasterns potentiella roll som god man eller förvaltare så är det dock svårare att uppnå samma resultat. Inte minst kan det uppkomma problem med att faktiskt utreda hur och när förfoganden av kapitalet skett. Mitt råd till dig blir därför att fundera kring hur denna information passar in mer konkret på ditt ärende. Är det några frågetecken som kvarstår eller som uppkommer så hör bara av dig här igen så svarar jag eller någon av mina kolleger på det. Är det däremot så att Boutredningmansalternativet passar in i din situation så ta kontakt med tingsrätt eller din närmsta familjejuridiska expert så kan de säkert hjälpa dig vidare. Jag hoppas denna information hjälper dig i din situation. Lycka till! Mvh
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare