Felaktig betalning

Hej. Bryter jag mot nån lag om jag delar upp en räkning på förtryck bank eller postgiroblankett ? Exempel: Jag får en räkning på 300kr men istället för att betala 300kr med den förtrycka giroblanketten så betalar jag samma räkning 30 gånger men bara 10kr per inbetalning, givetvis innan förfallodag. Om jag dessutom råkar betala in 100kr för mycket vad händer då ? Är betalningsmottagaren skyldig att betala tillbaka mina 100kr ? MvH Gösta

Lawline svarar

Hej! Du bryter inte mot någon lag genom att betala på detta vis. Lagen "bryr sig endast om" att du betalar senast den av betalningsmottagaren angivna förfallodagen. Om du råkar betala in 100 kr för mycket är detta en felaktig betalning, eller "betalning utan rättsgrund" som det ofta uttrycks. Detta regleras i grundläggande fall i 32 § Avtalslagen. Huvudregeln är att om du p.g.a. en felskrivning eller liknande betalat ett felaktigt belopp och betalningsmottagaren borde ha förstått det (var i ond tro) så ska betalningen gå tillbaka till dig. I specialfall, där avtalslagen inte är direkt tillämplig, t.ex. om du betalar till staten, kan man istället åberopa principen om "condictio indebiti", med samma utfall: Om betalningsmottagaren borde ha förstått att betalningen var felaktig ska den betalas tillbaka. Om betalningsmottagaren som fått för mycket pengar inte haft anledning att märka detta och dessutom inrättat sig efter betalningen, kan det hända att denne inte blir skyldig att betala tillbaka till dig. Jag kan tänka mig att om många små summor kommer in under förfalloperioden skulle man kunna se detta till betalningsmottagarens fördel.
Marina RönnquistRådgivare