Förskott på Arv och undanhållen information

Hej ! Min far dog i Oktober 2012, han efterlämnade sig maka, två gemensamma barn med sin maka och två särkulsbarn, jag och min bror. Vid bouppteckning komm det fram att min far hade givit bort skog till mina två halvsyskon, deras bröstarvingar utan min och min brors kännedom, jag kom alltså på hans änka på bouppteckningen, något som hon inte tänkt redovisa för mig och min bror, skogen har ett taxeringsvärde på 2,1 miljoner. Inget gåvobrev fanns att visa upp vid bouppteckningen och änka visste inte heller om det fanns något. Är det OK att underhålla en sådan viktig info för övriga bodelsägare ?, kan det ev. bli någon påföljd för hans änka ? Hur stor chans har jag och min bror att få ut vår del av arvet på skogsfastigheten ? Vi har nu gått vidare med bodelningen till en boutredningsman. Tacksamm för snabbt svar ! jcg

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga här på Lawline! Snabba puckar. Utifrån situationen som du beskriver så låter det väldigt förnuftigt att ni använt er av möjligheten att låta bodelningen förättas av boutredningsman. Utan att gå in allt för djupt så anses det självfallet inte vara okej att undanhålla information om egendom. Vanligen så löses detta genom att boutredningsmannen utnyttjar sin lagstadgade kompetens att kräva information från bodelsägare vid vite eller straffansvar, se närmre Ärvdabalken 20:6§. Nu verkar det som att egendomen kommit upp till ytan men om er faders maka ej berättar en sak så kanske det finns mer som ligger otalat och då kan denna möjlighet nyttjas. Om hon nu talar sanning framöver så finns ingen direkt möjlighet att åberopa ansvar/påföljd för tidigare undanhållande. Gällande egendomen så låter det som att de fått ett förskott på arv. Faktumet att inget gåvobrev upprättats gör möjligen att förfogandet kan ifrågasättas. Oavsett så har ni rätt till att få del av egendomen som om den varit kvar i hans ägo. Presumtionen som existerar i svensk rätt att gåvor till bröstarvingar skall ses som förskott på arv bryts endast om uttrycklig förklarning om annan hantering ges genom ex testamente eller avtal. Mitt råd är att ni upplyser Boutredningsmannen om de potentiella förskotten på arv som utgivits och att ni även försäkrar er om att er faders maka talar sanning genom att Boutredningsmannen nyttjar sin givna befogenhet Hoppas denna information hjälper er i er situation Lycka till! Mvh Patrik
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare