Uppehållstillstånd i Sverige

Hej! Min pojkvän har varit som utbytesstudent i Sverige under ett år occh har precis åkt hem (även om hans uppehållstillstånd varar ytterligare några dagar)till Nya Zeeland. Vi har varit tillsammans i snart ett halvår men ser relationen som seriös och vill flytta ihop, i Sverige (han talar svenska). Jag bor fortfarande hemma, men skulle flytta hemifrån om han fick UT. (Jag är 18 och han är snart 19). Skulle bara vilja veta om det finns en chans (hur stor?) att vi kan leva och studera i Sverige tillsammans och hur man ska gå till väga. Tacksam för svar! Mvh, Sofia

Lawline svarar

Hej ! Tack för din fråga här på Lawline. Utifrån din beskrivning ser jag främst två möjligheter till ett framtida sammanboende i Sverige för dig och din pojkvän. *Din pojkvän kommer till Sverige som Student* Som första alternativ skulle han kunna ansöka om nytt uppehållstillstånd som student i Sverige då ni uttryckligen har viljan att studera ihop. Kommer din pojkvän till Sverige och är antagen på svensk utbildning samt att han har pengar till att finansiera sitt liv i Sverige så bör det inte finnas några större hinder. Detta UT är dock självfallet knutet till studietiden och därför tidsbegränsat. *Din pojkvän kommer till Sverige som din framtida Sambo* Som andra, och möjligen mer attraktiva alternativ, så finns möjlighet för din pojkvän att ansöka om UT i egenskap av att han är ”närstående” till dig som svensk medborgare. Vad som då krävs är att ni blir sambos. Ni behöver inte ha bott ihop tidigare utan det är endast det faktum att ni planerar bli sambo vid hans ankomst till Sverige som är avgörande. I denna del kan det vara mera intressant att närmre nämna vad som påverkar chansen att UT beviljas. Vanliga avslag på ansökan av detta slag ges då: • din ansökan grundar sig på oriktiga uppgifter • er relation är ett skenförhållande • ert förhållande framstår som oseriöst • om ni faktiskt inte tänker leva tillsammans *Hur går man då tillväga?* All denna information och mer därtill står att finna på Migrationsverkets hemsida: Migrationsverket.se. Beroende på vilket alternativ ni väljer så finns det olika ingångar. När ni väl bestämt er för att gå vidare så kontakta MV över mail eller genom att ringa till dem och tala direkt med handläggare. Hoppas denna information hjälper er Lycka till! Mvh Patrik
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare