Arvsskifte då dödsboets skulder överstiger tillgångarna

Hej! Om en bouppteckning visar ett underskott kan den som ärver bli betalningsansvarig för den avlidnes personliga krediter. I dödsboet ingår en fastighet som är högt belånad. Kan den som ärver bli tvungen att sälja eller belåna fastigheten för att betala skulderna?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Utgångspunkten är att man inte ärver någon annans skulder, när en person avlider bildas ett dödsbo med dennes tillgångar och skulder, detta dödsbo är en självständig juridisk person. De gånger som en dödsbodelägare (en som är arvsberättigad) kan bli ersättningsskyldig är då denna orsakat skada uppsåtligen eller vårdslöshet när denna förvaltat boet, 18 kapitlet 6§ Ärvdabalk, (ÄB). Detta skulle kunna ske om man till exempel underlåter att dela ut arv till en som är arvsberättigad genom testamente. Innan ett dödsbo skiftas och arvet kan delas ut så är huvudregeln att boets skulder ska betalas. Det finns en rad olika skyddsregler för borgenärerna vid ett arvsskifte och i 21 kapitlet 4§ ÄB stadgas det att om arvsskifte sker innan boets skulder betalas så ska egendomen återgå till boet till förmån för skulderna. Om ett dödsbos skulder överstiger tillgångarna så kan man ansöka om konkurs för boet i enlighet med konkurslagen, då fördelas de tillgångar som trotts allt finns mellan borgenärerna och skiftas utan att dödsbodelägarna riskerar att bli personligt betalningsansvariga för boets skulder. När det gäller fastigheten: finns det inte tillgångar i boet till att betala av lånet/skulderna på den så kan man med borgenärens godkännande överta skulden och på så vis då även fastigheten, ett så kallat gäldenärsbyte görs. Ärvdabalken hittar ni här: https://lagen.nu/1958:637 Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen
Sofia LiljaRådgivare