Ogiltigförklaring av generalfullmakt

Hej! Min pappa blev under 2005 sjuk i demens. Detta finns det läkarintyg på. En månad efter att han fick denna diagnos har hans fru upprättat en generallfullmakt som där hon får tillgång till alla hans konton med fritt förfogande så länge han lever. Denna fullmakt bevittnades utav pappas frus bästa vänner och vi, pappas barn, fick inte veta någom om detta förräns han dog. Det finns även läkaranteckningar från ca ett år innan han fick diagnosen att hans fru varit i kontakt med läkare angående att pappa hade ett avvikande beteende. Det saknas ganska mycket pengar på pappas konton som hans fru inte kan säga vad de gått till. Kan denna fullmakt verkligen vara giltig? Måste man bevisa hur dement pappa var när han skrev på fullmakten eller räcker det med att han fått en diagnos? Om fullmakten är ogiltig, hur går man då vidare för att få tillbaka de pengar hans fru förskingrat? Mvh

Lawline svarar

Hej, En generalfullmakt kan ogiltigförklaras med stöd av Lag (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av psykisk störning eller 33§ Avtalslagen. Det förutsätter att fullmaktsgivaren led av demens vid undertecknande av generalfullmakten. Följden blir att alla prestationer ska gå åter, samtidigt som den fullmäktige kan bli ersättningsskyldig för skada mot de tredjemän som avtal har slutits med för fullmaktsgivarens räkning. Det krävs dock att tredjemän inte hade kännedom om att generalfullmakten inte är giltig. Det som ska bevisas är att fullmaktsgivaren led av demens när han signerade generalfullmakten. Det kan vara mycket svårt att bevisa men ett läkarintyg är positivt i bevishänseende. Om du önskar att ta ärendet vidare rekommenderar jag dig att anlita ett juridiskt ombud som kan göra en närmare bedömning av omständigheterna som föreligger. Hoppas svaret har varit till någon hjälp! Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare