Tilläggsbouppteckning

Vår faster har dött, vi är några syskonbarn som ska ärva henne. Ett syskonbarnen hade lovat min faster att han skulle samla oss när hon avlidit, när han inte gjorde det ringde jag honom, då sa han att allt var klart och hans jurist skulle skicka papper till mig o jag hade inte med detta o göra. Han med hjälp av sin fru , dotter med make tömdes lägenheten på allt lösöre/bohag och säger han skänkt bort allt och det finns inget kvar. Enligt dottern har han tagit transporterat lösöret till sin bostad. Han har lämnat in en bouppteckning där han utgett sig för att vara enda arvingen och bror till min faster....Bouppteckningen undertecknades av gode män som är jurister. Dödsboet ska väl inte betala för den bouppteckning som är oriktig? Även om bouppteckningen blir återkallad har inte juristerna gjort fel som inte kontrollerat vilka som är dödsbodelägare? Här är så många oriktigheter, jag vill gå vidare med detta vad börjar jag vem, vart kan jag kontakta?

Lawline svarar

Hej, Enligt ärvdabalk 20:1 ska bouppteckning göras inom 3 månader efter dödsfallet. Samtliga delägare ska kallas i god tid till förrättningen. Är det felaktigheter i bouppteckningen, vilket det är i ditt fall eftersom samtliga delägare i dödsboet inte blivit kallade till bouppteckning, finns möjlighet att komma in med en tilläggsbouppteckning enligt 20:10 ÄB. Lagen finner du på: https://lagen.nu/1958:637 Tilläggsbouppteckning ska förrättas på samma sätt som huvudbouppteckning. Ett första steg är att kontakta Skatteverket och försöka få till en tilläggbouppteckning. Vänligen
Lisa NordbrandtRådgivare