Fördelning av arv

Min mor har nu avlidit och hon har testamenterat sin resterande kvarlåtenskap till 50% med full äganderätt till mig. Resterande hälften 50% med fri förfoganderätt skall gå till sambon och i testamentslotten skall ingå bostadsrätten. Det finns tillgångar i form av ett bostadsvärde på ca. 4 miljoner och kontanter på 2 och skulder mm på ca 1 miljon, det återstår då 5 miljoner i värde ungefär. Är det då så att vi skall dela 50/50 på allt, eller är det bara bostaden som ingår i sambons lott? Bostaden betalades dessutom av min mor för pengar hon fått för en tidigare försäljning och bostaden förvärvades för deras boende tillsammans, vad innebär det enligt sambolagen då? Har sambon rätt till halva 50% av bostaden först och sedan skall den delas till 50/50 varpå pengarna fördelas till 50/50 på hela beloppet? Min mor och sambo har bott tillsammans i ca 15år. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Eftersom bostaden är köpt för deras gemensamma bruk bör värdet av den delas på hälften vid din mors bortgång enligt 3 § Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Det innebär att halva värdet fördelas till sambon och halva värdet till kvarlåtenskapen. Undantaget är om din mors förra hus var hennes enskilda egendom genom gåva eller testamente - då träder det nya huset in i stället för det gamla och blir även det enskild egendom. Enskild egendom ingår inte i samboegendom enligt 4 § 1 p Sambolagen. Ni bör dela 50/50 på hela kvarlåtenskapen, dvs både bostaden och övriga tillgångar. Om jag förstår dig rätt så finns tillgångar till ett värde av 5 miljoner kronor i kvarlåtenskapen. Om vi då räknar bort halva värdet av huset (enligt ovanstående resonemang) bör kvarlåtenskapen vara 3 miljoner kronor, som ni delar lika på. Om din mors gamla hus var enskild egendom skulle kvarlåtenskapen vara 5 miljoner kronor som ni då delar lika på i enlighet med testamentet. Med vänliga hälsningar,
Emily TöyräRådgivare