Formkrav arvskifte

Bodelningsman har upprättat ett förslag till arvskifte efter vår pappa och vi syskon kom muntligt överens och accepterade förslaget vid ett möte med bodelningsmannen. När nu avtalet ska skrivas på vill inte 3 av 5 syskon skriva under uppgörelsen. Bodelningsmannen säger att ingått avtal gäller men hur får det laga kraft? Vad händer nu? Kan 3 syskon vägra fast vi var överens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Normalt gäller muntliga avtal i Sverige. För att ett arvskifte skall vara giltigt krävs dock att vissa legala formkrav är uppfyllda. Det krävs att det upprättats i en skriftlig handling som skrivits under av samtliga dödsbodelägare (23:4 ärvdabalken). Enligt kommentaren till ärvdabalken torde "[k]ravet på underskrift av samtliga delägare ... innebära att ingen av dem är bunden förrän samtliga har undertecknat arvskiftet". Mvh Mattias Ärvdabalken finns på https://lagen.nu/1958:637
Lawline RådgivareRådgivare