Om delgivning dödsbodelägare; Blir man kontaktad eller måste man själv kontakta dödsbo?

Hej! Min sambos far har precis gått bort. Min sambo har aldrig träffat honom eller haft någon kontakt. Han har flera syskon dock inga helsyskon. Hur blir det nu? Blir han kontaktad eller ska han själv kontakta dödsboet? Hur går man till väga?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga till Lawline.se! OM ARV Regler om arvsfördelning finner du i Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Huvudregeln är enligt ÄB 3 kap 1 § att om arvlåtaren var gift, så ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Gemensamma barn (sk. bröstarvingar) kan inte begära ut sin del av arvet vid denna tidpunkt, utan ärver först när maken avlider. Jag uppfattar din fråga så att din sambo inte är gemensamt barn, utan ett särkullbarn. Särkullbarn är beteckningen på det barn till en make som inte den andra maken också är förälder till. Finns det både bröstarvingar och särkullbarn kan regeln uttryckas så att den efterlevande maken ärver de gemensamma bröstarvingarnas arvslotter. Den efterlevande maken ärver ett särkullbarns arvslott OM en sådan arvinge avstått från sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Särkullbarnet får alltså ut sin arvslott direkt om han begär det. OM DÖDSBODELÄGARE Dödsbodelägare kallas den som har omedelbar rätt till arv eller bodelning i det aktuella dödsboet. Dödsbodelägaren kan vara legal arvinge eller universell testamentstagare. Har inte särskild dödsboförvaltning anordnats ska efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare (dödsbodelägare), enligt 18 kap. 1 § ÄB gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning. Enligt 18 kap. 2 § ÄB ska egendomen vårdas av den delägare som sammanbodde med den avlidne eller annars kan ta hand om den, tills dess att egendomen har tagits om hand av samtliga dödsbodelägare. Den som har tagit hand om egendomen ska genast underrätta övriga delägare om dödsfallet. Är din sambo delägare i ett dödsbo ska din sambo alltså underrättas om dödsfallet av den som har dödsboet i sin vård eller bouppteckningsförrättaren. Denna kan vara från Fonus, Familjens jurist eller en privatperson. Har han inte underrättats, men känner till att han är arvsberättigad, bör han själv kontakta övriga dödsbodelägare för säkerhets skull. Vänligen,
Amanda RasmussonRådgivare