Beviljande av ledighet för elever i grundskolan

Jag undrar om en kommun har rätt att ta beslut om att inga ledigheter beviljas för grundskoleelever? Borde det inte falla på rektorn att göra individuella bedömningar på alla ledighetsansökningar som lämnas in?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Enligt kap 2 § 2 Skollagen är kommuner huvudmän för grundskolan (se https://lagen.nu/2010:800). Rektorn och förskolechefen beslutar om sin enhets inre organisation. I grundskolan får rektorn bevilja en elev kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Finns det synnerliga skäl kan längre ledighet beviljas. Det är rekotorn som ska besluta om ledigheter, men denne kan låta någon annan besluta om ledigheter som inte överstiger 10 dagar (se 7 kap. 18 § Skollagen). Enligt lag är det således rektorn som ska fatta beslut ombeviljandet avledighet för barn i grundskolan. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare