Klagan mot boutredningsman

Boutredningsmannen har efter ett år beslutat om hur dödsboet ska skiftas. Har vi möjlighet att klandra beslutet i efterhand, när tidsfristen har gått ut? Vi misstänker att beloppen inte stämmer samt andra saker men vill helst inte dra ut på allt via tingsrätten. Har vi möjlighet att polisanmäla om vi hittar fel o.dyl.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om inte boutredningsmannens beslut överklagats inom föreskriven tid kommer arvsskiftet vinna laga kraft. För att få ett arvsskifte som vunnit laga kraft omprövat måste du utnyttja något av de särskilda rättsmedlen resning, återställande av försutten tid eller besvär över domvilla (58-59 kap rättegångsbalken). I detta fall verkar främst resning aktuellt. Resning kan beviljas b.la. om ett skriftligt bevis varit falskt eller ett vittne eller sakkunnig har ljugit eller om det kommit fram nya bevis av betydelse. Om det förekommit något brottsligt vid boutredning gäller särskilda preskriptionstider för detta. Jag har inte tillräckligt med information om ditt fall för att kunna bedöma om boutredningsmannen gjort något brottsligt, och i så fall vad. Kanske kan boutredningsmannen gjort sig skyldig till bedrägeri, förskingring eller trolöshet mot huvudman (alla med 5 års preskriptionstid vid brott av normalgraden). Mvh Mattias
Lawline RådgivareRådgivare