frysning av tillgångar vid dödsfall

ex) Min mamma har gått bort och hennes sambo som flyttade in i hennes villa för ca 20 år sedan vill ge mig ett par skor och åka med resten av kläderna till röda korset. Han har tidigare stoppat pengar på egen ficka som mamma velat ge åt mig och skött hennes övriga affärer då hon varit sjuk länge) Nu vill jag att allt ska gå rätt till och undrar om han får röra saker i dödsboet innan vi vet vilka delägarna är. Och om mammas konton automatiskt blir spärrade tills vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När en person avlider "fryser" alla dennes tillgångar och konton, vilket innebär att ingen har rätt att använda och tillägna sig dessa innan en rättsenlig bodelning och arvskifte kommer till stånd. Innan ni upprättat en bouppteckning och skiftat boet är det således inte tillåtet att röra några tillgångar som tillhörde din mamma. Angående pengarna på bankkonton skall dessa frysas automatiskt, dock kan det vara bra att kontakta banken omgående då det kan vara ett visst glapp mellan dödsdagen tills att din mamma registereras som avliden hos banken. Banken kan också hjälpa till med att ordna med bouppteckning om ni inte redan inlett en sådan då de ofta har en juridisk avdelning eller kontakt med en advokatfirma.
Lawline RådgivareRådgivare