Betalningsansvar för dödsbodelägare när dödsbo försätts i konkurs

Hej! Jag vill fråga det har blivit en tvist under min bouppteckning. Jag är en av två som är dödsbodelägare. Jag som äldst son samt min pappas fru som ej är min mamma. När pengarna delades så fick jag i stort sett inget bara till begravningen och hon har då ärvt en stor summa på två hundratusen eller liknande. I bouppteckningen stod det att skulderna var större än tillgångarna o att pengarna skulle då gå till det. Hon har nu istället lagt pengarna i utländska konton o ett hus utomlands. Nu har fodringsägarna stämt alla dödsbodelägare och jag är då delaktig i det även om jag ej haft några pengar eller insikt i deras lån. Jag prata med advokaten och han sa att jag kan bli betalningsskyldig om dödsboet sätts i konkurs. Hur ska jag gå till vägars när den andra i dödsboet inte betalar skulderna som hon har pengarna till. Blir jag även skuldsatt med detta om jag aldrig haft några pengar eller haft något med lånen att göra enbart för att jag står som delägare? Mvh

Lawline svarar

Hej, Enligt 21 kap 4 § ÄB (Ärvdabalken) [https://lagen.nu/1958:637] skall bodelningen och arvsskiftet gå åter i denna situation (st.1). Men bodelningen/arvsskiftet går bara åter till den del som krävs för att borgenärerna ska få sina fordringar betalda, man kollar här först på hur bodelningen hade blivit om din fars skulder hade räknats in redan där. Det beror alltså på hur fördelningen av tillgångarna såg ut innan bodelningen. Räcker inte det till att täcka skulderna ska resten utges av er dödsbodelägare i förhållande till vad ni erhållit vid bodelningen/arvsskiftet (st.2). Du riskerar alltså inte att bli återbetalningsskyldig för mer än vad du faktiskt har erhållit. Om tillgångarna ändå inte räcker till för att täcka skulderna kan, precis som du nämner, dödsboet försättas i konkurs. Du har dock inte heller i denna situation ett personligt betalningsansvar för dödsboet skulder, för mer info vänligen läs: http://lawline.se/answers/10948. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare