Skulder vid dödsfall

Min mor som var ensamstående har gått bort och hon har en pågående skuldsanering som beräknades vara klar januari 2014. Vad händer med denna nu och vad händer med skulden som uppstod på grund av att hon borgade för ett lån?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Man kan inte på något sätt "'ärva" skulder så du behöver inte som arvtagare oroa dig över att du på något sätt skulle bli betalningsskyldig. Dock gäller vid ett arvsskifte (den fördelning av pengar som sker vid ett dödsfall) att innan något arv utdelas ska skulderna täckas. Detta innebär alltså helt enkelt att inga pengar kommer att delas ut i detta fall eftersom dödsboet hade mer skulder än tillgångar. Skulden som uppstår på grund av borgensåtagandet behandlas likadant som alla andra skulder i dödsboet (för det fall borgensmannen försökt utfå pengar från den som har den riktiga skulden men misslyckats och vill söka din mor, i annat fall finns det ju ingen skuld.) Hoppas detta varit till hjälp, återkom gärna med fler frågor! MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare