Tidpunkten för ett arvskifte och klander av testamente

Hej! Hur länge kan man skjuta upp arvsskifte av dödsbo, om arvingarna inte är överrens även om testamente finnes?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Regler om arvskifte återfinns i 23 kap. Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Det regleras inte när ett arvsskifte senast ska göras. Det är således upp till dödsbodelägarna att bestämma. Det finns dock undantag som reglerar att arvskifte måste ske inom viss tid. Är en av dödsbodelägarna omyndig så ska den omyndiges förmyndare se till att skifte sker så snart som möjligt, vilket framgår av 15 kap 2§ Föräldrabalken, se https://lagen.nu/1949:381. Skulle det i dödsboet ingå en fastighet som är taxerad som lantbruksenhet så måste fastigheten skiftas senast fyra år efter utgången av det kalenderår då dödsfallet inträffade, detta framgår av 18 kap 7§ ÄB. Om testamente finns efter avliden person så ska testamentet delges arvingarna. Om en arvinge vill klandra testamentet, dvs åberopa att testamentet inte är giltigt, så måste arvingen göra detta senast sex månader efter att han delgavs testamentet, annars förlorar arvingen rätten att klandra testamentet. Regleringen återfinns i 14 kap 5§ ÄB. Om ingen arvinge klandrar testamentet ska således arvskiftet ske i enlighet med testamentet. Vissa gånger behövs dock ingen klandertalan, exempelvis då testamentet är förordnat i strid med lag, det är då ogiltigt ändå. Ett annat exempel på då det inte behövs klandertalan är då testamentet är förfalskat. Hoppas du fått svar din fråga! Vänligen,
okänd okändRådgivare