SGI-skydd under studietiden

Är det ett bindande dokument? När jag väntade barn kontaktade jag försäkringskassan för att få hjälp med vilka regler som gällde och hur jag skulle ansöka om föräldrapenning, man gav mig då ett dokument innehållande information vad som gäller för studerande och SGI. Detta dokument har jag fått vid flera tillfällen både personligen och via brev. Man hävdar nu i efterhand att jag inte följt deras regler då jag inte haft CSN under hela studieperioden, trotts att det i deras dokument inte står något om detta, eller hänvisning till vidare information. Är inte detta bindande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om jag har förstått det rätt så är dokumentet du har fått endast ett informationsdokument från Försäkringskassan. Dessa är inte bindande utan finns bara till för att upplysa om de mest grundläggande reglerna och tillvägagångssätten för att underlätta processen för den enskilde att ansöka om föräldrapenning och andra förmåner. Reglerna om SGI finns i Socialförsäkringsbalken 25-26 kap, se https://lagen.nu/2010:110, och dessa regler är Försäkringskassan skyldig att följa. Nu vet jag inte exakt hur omständigheterna ser ut i ditt fall men enligt 26 Kap 11 och 19§§ så är en students SGI vilande under studieperioden om han eller hon får studiestöd under studietiden. Att den är vilande innebär att du inte kan få ersättning som grundar sig på din gamla SGI under själva studietiden men däremot när studietiden är slut. Detta innebär också att om du blir av med ditt studiestöd så blir du också av med ditt SGI-skydd och storleken på eventuella förmåner ska då beräknas på grundval av ett nytt SGI. Jag håller med dig om att dessa regler borde ha framgått tydligare av dokumentet men tyvärr så innebär bristfällig information inte att lagreglerna ska åsidosättas. Med vänliga hälsningar
Pierre OlssonRådgivare