ÅTERFÅ UTLÅNADE PENGAR

Hej! För ett år sen betalade jag 4000 kr för min kompis glasögon för hon hade inga pengar just då. Hon har inte betalt tillbaka & jag har inte kvittot kvar. Jag har skickat många sms & frågat när jag får tillbaka mina pengar men hon svarar inte. Fundererar på att anmäla henne för att få tillbaka det hon är skyldig mig. Vad skulle jag ha för chanser om jag stämmer henne?

Lawline svarar

Hejsan! Kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig med att återfå de utlånade pengarna. För att de ska göra det vill de ha fastställt att skulden finns mellan dig och din motpart. Denna fastställelse kallas betalningsföreläggande. Du kommer behöva bevisa att det finns en skuld mellan dig och den du lånat ut pengar till. Du bör ta fram något slags kvitto(mail,sms,inspelat samtal) där motparten erkänner att det faktiskt finns en skuld mellan er. Saknar du något sådant kvitto kommer du att ha stora svårigheter med att återfå de utlånade pengarna. MVH
Lawline RådgivareRådgivare