FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/11/2012

Vuxenadoption och arvsrätt

Hej! Jag har sedan 10 år tillbaka en kvinna i mitt liv som jag kallar mamma och mina barn kallar mormor, min riktiga mor har jag i stort sätt ingen kontakt med. Vill inte ha det heller. Jag och min "mamma" har pratat om adoption, har har ganska långgående planer pådet. Men jag undrar hur det blir på min fars sida. Om jag blir adopterad av min nya mamma, kommer han att fortfarande vara min pappa på papprerna? Det vill säga har jag arvsrätt efter honom?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och vad roligt att du hittat en ny "mamma". Beträffande din fråga om du vid en adoption bibehåller arvsrätten efter din biologiska pappa så är svaret nekande. I Sverige utförs endast starka adoptioner. Detta innebär att alla rättsliga band mellan adoptivbarnet och de biologiska föräldrarna klipps av. Därför kommer din biologiska pappa varken vara din pappa på pappret och du kommer inte heller ha kvar din arvsrätt efter honom.
Lawline RådgivareRådgivare