Dödsbodelägares rätt till boutredningsman

Min mamma lever.Bor på pensionärshem. Äger en bostadsrätt värd ca 4 000 000 ej mycket lån uthyrd möblerad sägs det. Vi är 2 syskon min mamma har gett det ena syskonet ekonomisk fullmakt. Hon har inte en aning om var hennes tillhörigheter finns och kan inte få några tillhörigheter från sitt bohag Det är samma syskon som har tagit hand om bohaget. Inga dokument på sakerna finns.Min mamma har ej nyckel till lägenheten Min fråga är om det syskonet kan göra vad som helst med sakerna tex sälja och bara säga att det är borta den dagen min mamma avlider

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. En fullmakt ger bara ditt syskon rätt att företa handlingar för din mor och det är givetvis inte tillåtet att utnyttja detta till att sälja saker och sedan ta vinsten själv. Är din mor osäker på hur hennes fullmakt nyttjas så kan hon återkalla den, antingen genom att ta tillbaka en skriftlig fullmakt eller genom att muntligt återkalla den. Hon bör då även begära tillbaka nyckeln. Vid din mors frånfälle är både du och ditt syskon dödsbodelägare i er mors dödsbo, eftersom ni båda är arvsberättigade. Vid din mors frånfälle blir hennes kvarvarande tillgångar och skulder ett dödsbo. Ur detta dödsbo ska skulder betalas och eventuella tillgångar som kvarlämnas blir arv. Ditt syskon får inte råda ensam över dödsboets tillgångar, utan det ska ni göra tillsammans med eventuella andra dödsbodelägare. Detta framgår av 18 kap 1§ Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Du kan även begära att en boutredningsman ska förvalta dödsboet åt er, det framgår av 19 kap. 1§ ÄB. Begäran om boutredningsman skickar du in till den tingsrätt där din mor hade sin hemvist vid sitt frånfälle. Ansökningsblankett kan du få via den tingsrätten. Hoppas du fått svar på din fråga! Vänligen,
okänd okändRådgivare