Vilka ska närvara vid bouppteckningen?

A och B är gifta sedan 1998, har inga barn. A dör och min fråga är? Måste As föräldrar vara med på bouppteckningen kan B vägra ha med dem?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor om bouppteckningar regleras i Ärvdabalken se https://lagen.nu/1958:637. De som ska kallas till bouppteckningen är framförallt dödsbodelägare och den dödes make eller sambo, se 20 kap 1§. Dödsbodelägare är förutom make eller sambo också arvingar och universella testamentstagare, se 18 kap 1§. Jag kan inte bedöma om A:s föräldrar är dödsbodelägare eller inte med den information jag har fått men i den mån A inte har testamenterat någon egendom till dem så är de inte det. Det finns inget förbud mot att andra än dödsbodelägarna är med vid bouppteckningen men heller inget krav att föräldrar till den avlidne ska vara det. B kan alltså vägra att ha med A:s föräldrar om de inte är dödsbodelägare. Med vänliga hälsningar
Pierre OlssonRådgivare