Skadestånd från kommun

Hej, jag blev mobbad som barn från att jag var 8 år till att jag började gymnasiet. inga vuxna grep in, jag försökte byta skola, men rektorn sa nej. som vuxen går jag i terapi, har ångest och är deprimerad och jag undrar hur man gör för att kräva skadestånd från kommunen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det du beskriver låter som en s.k. personskada som lett till ideella förluster (sveda och värk, men och lyte). Staten eller en kommun ska ersätta personskada som har vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar. Om du kan visa att skolan vållat dig denna skada genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning kan du kräva skadestånd av kommunen. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare