Bouppteckning, begäran av boutredningsman

Min mor har nyligen gått bort, hon var gift men jag är särkullsbarn. Min styvfar vill utföra bodelningen utan "förättare" och jag misstänker att det är något lurt i görningen. Hur kan jag ta reda på alla min mors skulder och tillgångar utan min styvfars inblandning? Jag vill att allt ska gå rätt till, han har bett mig att få bo kvar i deras hus i orubbat bo samtidigt som han senare säger att han står som ensam ägare på huset. Jag blir väldigt förvirrad och vill ha ordentlig insikt för att allting ska gå rätt till. Vad göra?

Lawline svarar

Hej! Då din mor avled måste det ha gjorts en bouppteckning. Det här görs innan någon bodelning genomförs. Till denna förättning borde du som dödsbodelägare ha kallats. Bouppteckningen är ett dokument som kommer att redogöra för den avlidnas tillgångar och skulder så som de var vid dödstillfället. En efterlevande makes tillgångar och skulder ska också redovisas i bouppteckningen. All relevant information för arvsfördelningen både efter den nu avlidna och det som kan komma att bli relevant då den efterlevande maken senare avlider ska finnas med i bouppteckningen. När bouppteckningen gjorts skickas den in till Skatteverket. Om du av någon anleding inte fått se den kan du bara vända dig till Skatteverket och be att utfå en kopia på den, då den är en allmän handling. Med anledning av hur din fråga är ställd misstänker jag att det kanske inte är bodelningen du menar, utan faktiskt upprättandet av bouppteckning. Om denna inte är gjord ännu ska din styvfar kalla dig till förättningen. Om du inte litar på att allt går rätt till kan du lämna in en begäran till din närmaste tingsrätt om att en boutredningsman ska förordnas (19:1 Ärvdabalken https://lagen.nu/1987:230#K12P2S1). Detta blir oftast en advokat, och denne kommer då ha hand om all utredning som behöver göras i dödsboet, såsom bouppteckningen, bodelningen och arvsskiftet. Hoppas du känner att du fått den hjälp du behövde!
Marina RönnquistRådgivare