När får en skiftesman utses?

hej måste inte ett arvsskifte upprättas och presenteras för dödsbodelägarna innan en sk skiftesman utses? är inte det ett formkrav innan skiftesman blir aktuell? vi har en boutredningsman på begravningsbyrån som vi tycker endast tar kontakt med vår motpart. Svarar inte på begärda frågor och skickar inte ut begärda handlingar som vi begärt. det hela börjar bli olustigt. har funderingar på att kontakta "familjens jurist" för hjälp. tacsam för ett snabbt svar

Lawline svarar

Hej Håkan, tack för att du har vänt dig till lawline. Vid oenighet om hur arvsskiftet ska förrättas kan en dödsbodelägare begära att tingsrätten förordnar om en skiftetsman, se Ärvdabalken kap 23 § 5. Om ett dödsbo förvaltas av en boutredningsman kan dock denne vanligtvis, utan särskilt förordnande vara både bodelningsförättare samt skiftesman. Detta gäller dock ej, om någon annan redan har förordnats eller om boutredningsmannen är delägare i boet, se Ärvdabalken kap 23 § 5 samt Äktenskapsbalken kap 17 § 1 2st. Skiftesmannnen ska i första hand försöka ena dödsbodelägarna. Lyckas inte detta kan skiftesmannen bestämma hur egendomen ska fördelas (tvångsskifte). En missnöjd dödsbodelägare har rätt att klandra skiftesmannens beslut och begära att domstolen överprövar det. Länkar: https://lagen.nu/1958:637#K23, https://lagen.nu/1987:230#K17 Hoppas att detta svar besvarade din fråga. Annars är du välkommen att återkomma till oss. Med vänliga hälsningar
Josefin AjemarkRådgivare