Storlek på ersättning för sakskada

En vän har av olyckshändelse gjort ett jack på 2 cm i ett golv, skadan sitter ca 1dm nära vägg. Nu kräver ägaren att hela golvet ska bytas och att min vän ska betala hela kostnaden på ca 200 000, ägaren påstår att det skulle sänka priset vid en ev försäljning av bostaden om ej parketten byts ut, försäkringsbolaget menade att golvet var så gammalt att deras bidrag blev ca 3 000. Vännen betalar självrisken. Kan ägaren kräva på en renovering som det blir i detta fall?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I en situation som denna blir skadeståndslagen (se lagtext https://lagen.nu/1972:207) tillämplig. I det följande använder jag förkortningen ”SkL” när jag hänvisar till skadeståndslagen.

Enligt 2 kap. 1 § SkL ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar en sakskada ersätta denna skada. Av din fråga framgår inte så mycket information kring den händelse som orsakade jacket, men om vi utgår från att händelsen uppfyller alla de krav som ställs upp i lagrummet gäller följande.

Enligt 5 kap. 7 § 1 p. SkL ska skadeståndet omfatta ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och eventuell värdeminskning. Ersättning för sakens värde utgår normalt vid totalskada då saken måste ersättas med en helt ny medan ersättning för reparationskostnad och eventuell värdeminskning är det normala vid partiella sakskador då det räcker med att reparera den skadade delen av saken. I ett fall som detta där det rör sig om ett litet jack i ett golv tycker jag att ersättning bör utgå för reparationskostnad och eventuell värdeminskning och inte sakens värde. Att kräva att hela golvet ska bytas ut eftersom det skulle sänka priset vid en eventuell försäljning av bostaden om så inte skedde känns emellertid som ett föga hållbart argument. I lagtexten stadgas uttryckligen att ersättning utgår från reparationskostnad och värdeminskning. Eventuell värdeminskning är alltså en post för sig och torde inte kunna medföra en mer omfattande – och därmed kostsam – reparation. Huvudregeln inom skadeståndsrätten är i och för sig att full ersättning för skadan ska utgå. Med detta menas att den skadelidande skall försättas i samma ekonomiska läge som om skadan inte hade inträffat. Man ska emellertid inte kunna försätta sig i ett bättre ekonomiskt läge än tidigare. Av denna anledning tycker jag inte att golvets ägare kan kräva att din vän ska stå för kostnaden att byta ut hela det gamla golvet mot ett nytt.

Jag har kikat runt lite på nätet och sett att jack i parkettgolv kan fyllas ut samt att det går att byta ut skadade stavar och brädor i parkettgolv. Mitt förslag är att din vän hör sig för bland golvläggare och frågar vad detta skulle kosta samt att din vän även hör sig för bland mäklare om hur detta skulle kunna påverka priset på bostaden. Sedan kan din vän summera dessa poster och föreslå detta som ersättning.

Jag hoppas att det löser sig för din vän!

Vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare