Tidsfrist för arvskifte?

Bouppteckning gjord. Hur lång tid har dödsboförvaltaren på sig att skifta boet? Har testamentsexekutorn ngt ansvar vad gäller hur lång tid det ska ta mellan bouppteckning och skifte?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Arvskifte regleras i Ärvdabalkens (ÄB) 23 kapitel. Såvida bouppteckningen är registrerad hos skatteverket saknas någon angiven tidsfrist för upprättande av arvskifte. Undantag är dock tillämpliga om det finns en jordbruksfastighet i boet enligt 18 kapitlet 7 § ÄB. Då måste boet skiftas senast fyra år efter att dödsfallet inträffat. Om det finns omyndiga barn som är delägare i boet som skall skiftas ska förmyndaren se till att arvskifte sker snarast möjligt, detta enligt 15 kapitlet 2 § Föräldrabalken (FB). En testamentsexekutor utses av testatorn exempelvis vid misstanke om att boutredningen kommer att skapa problem för de anhöriga. Förutom vad som meddelats i testamentet finns inga särskilda föreskrifter som testamentsexekutorn är bunden av. Här kan hittar du ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Hoppad du fått svar på din fråga! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare