Tilläggsbouppteckning

Hej min fråga gäller en bouppteckning. Jag har upptäckt att jag varit närvarande vid min farmors bouppteckning. Det stämmer inte och jag har inte fått någon kopia på bouppteckningen. Det finns även uppgifter om inkomster som inte stämmer. Hur kan jag åtgärda detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag uppfattar dig som om du i bouppteckningshandlingen har omnämnts som närvarande trots din frånvaro. Vidare utgår jag från att dödsboets tillgångar ännu inte har hunnit skiftas ut. Vid ett bouppteckningssammanträde ska samtliga dödsbodelägare kallas till förrättningen. Med dödsbodelägare avses enligt 18 kap. 1 § ärvdabalken den avlidnes arvingar, universella testamentstagare samt i vissa fall den avlidnes efterlevande make eller sambo. För att fastställa om du har rätt att närvara vid bouppteckningssammanträdet och därmed även påverka uppteckningen måste du först avgöra om du uppfyller något av rekvisiten. Med arvinge avses den som är omedelbart arvsberättigad efter den avlidna. Är din far fortfarande i livet och har han valt att behålla sin arvsrätt är du således inte arvsberättigad i form av arvinge. Har din farmor testamenterat egendom till dig i form av andel av kvarlåtenskapen är du att anse som universell testamentstagare och har därmed rätt att närvara vid bouppteckningen. Uppfyller du rekvisiten för dödsbodelägare har du möjlighet att ställa särskilda krav. För det första har du enligt 20 kap. 2 § ärvdabalken rätt att bli kallad till bouppteckningssammanträdet i egenskap av dödsbodelägare. Av bouppteckningen ska kunna utläsas vilka som har närvarat vid förrättningen samt i de fall där någon behörig inte varit bifogas bevis att en korrekt kallelse har skickats till den frånvarande dödsbodelägaren. Har bouppteckningen upprättats felaktigt, exempelvis vad det gäller delägarkretsen, eller om nya tillgångar eller skulder blir kända ska en tilläggsbouppteckning innehållandes rättelse eller tillägg göras _inom en månad_ från det att bouppteckningen förrättats, enligt 20 kap. 10 § ärvdabalken. Skatteverket arkiverar bouppteckningar och du kan av dem få en kopia av bouppteckningen i det fall att bouppteckningen har skickats in för registrering. Anser du att felaktighet föreligger kan du i första hand vända dig mot den person som upprättade den första bouppteckningen och kräva att en tilläggsbouppteckning ska göras. Är detta inte möjligt av någon anledning har du som dödsbodelägare rätt att vända dig till tingsrätten med en anmälan om att en boutredningsman ska utses. Hoppas att detta har hjälpt dig att besvara dina funderingar, annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor. Vänligen,
Matilda KarlssonRådgivare