Fel i hyreslägenhet

Hej, Skrev i förra veckan på ett kontrakt gällande studentboende. När jag flyttade in fungerade varken värm, el, eller dricksvatten. Mögel förekommer också i fastigheten. Vill säga upp kontraktet, vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej Adam och tack för din fråga! Av 12 kap. 9 § Jordabalken (se https://lagen.nu/1970:994) stadgas att hyresvärden är skyldig att senast på tillträdesdagen hålla bostaden i fullt brukbart skick. 12 kap. 15 § stadgar vidare att hyresvärden är skyldig att under hyrestiden hålla lägenheten i sådant skick som krävs enligt 12 kap. 9 §. Detta innebär att hyresvärden är skyldig att åtgärda problem som gör att bostaden inte är att beteckna som fullt brukbar, vilket din bostad inte kan anses vara. I 12 kap. 11 § JB regleras att du som hyresgästen har rätt att vidta vissa åtgärder för att åtgärda fel i lägenheten. Som hyresgäst kan du själv se till att felet blir lagat på hyresvärdens bekostnad(vilket inte är helt riskfritt och inte något jag rekommenderar), säga upp avtalet och kräva skälig avdrag på hyran under den tid som felet kvarstår. Vid avdrag så har man inte rätt att erhålla det för den tid man betalat hyra utan att påtala bristen. Du kan begära ett åtgärdsföreläggande som regleras i kap. 11 § 5 p. och i 16 § JB. I den senare paragrafen anges att hyresnämnden efter anmälan av dig kan uppställa krav, vilket kan förenas med vite, för hyresvärden vad denna ska åtgärda och när det senast ska ske. 12 kap. 6 § JB stadgar att uppsägning får ske om hyresvärden inte fullgjort sin underhållsplikt, vid en sådan uppsägning ska inte någon uppsägningstid gälla. Dock krävs att uppsägningen varit skriftlig såvida inte hyresförhållandet varat kortare än 3 mån. Du kan alltså säga upp lägenheten direkt och slippa uppsägningstiden om hyresvärden inte åtgärdar en allvarlig skada eller rättar till ett allvarligt fel. Du måste dock kunna bevisa att det är ett allvarligt fel i lägenheten. Du kan kontakta hyresgästföreningen som kan bistå med hjälp och råd vid hyresfrågor. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare