Fel motivering vid parkeringsavgift

Jag har fått parkeringsböter, då jag parkerat på en väg som jag funnit har P-förbud. På parkeringsanmärkningen står det: Övertädelse:02. Stannat eller parkerat på cykelbana (3 kap 48§). Det är definitivt ingen cykelbana där, de har angett fel motivering. Har jag rätt att få bötesbeloppet tillbaka? Eller har de rätt till det, eftersom jag ändå var felparkerad?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga här på Lawline! Om du som nu är missnöjd med ett utdelat beslut så har du rätt att överklaga inom 6 månader från utfärdandet. (Lag om felparkeringsavgift 9§ 3st). Att fel motivering används gör inte att beslutet dras tillbaka men utrymme finns för så kallad rättelse. Detta innebär att myndigheten när de får vetskap om felet genom överklagan tvingas ändra motiveringen. Motiveringen kan ju möjligen påverka bötesbeloppet men hur detta ser ut skiljer sig från kommun till kommun då de utöver ett lägsta och högsta belopp satt av regeringen själva kan välja storlek på avgifterna. Mitt tips till dig är därför att kontakta den myndighet som utfärdade boten och diskutera med dem om annan motivering hade ändrat beloppet. Om så är fallet så överklaga boten om de inte direkt går med på att ändra den. När du gör detta bör du vara medveten om att rättelsen även kan resultera i att beloppet höjs om avgiften faktiskt borde varit högre. Hoppas detta ger dig hjälp i din situation. Lycka till. Mvh Patrik
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare